Facebook-faktacheck har bånd til nyhedsudgang, der fremmer klimafor tvivl

CJG-teknologi / Alamy Stock-foto

Facebook-faktacheck har bånd til nyhedsudgang, der fremmer klimafor tvivl

Af Scott Waldman, E&E NewsApr. 25, 2019, 13:55

Oprindeligt udgivet af E&E News

Facebook s nyeste faktakontrolpartner er forbundet med en virksomhed, der blev grundlagt af en konservativ Fox News-vært, og som rutinemæssigt fremmer klimatvivl.

Den sociale mediagigant samarbejder med CheckYourFact.com for at give tredjeparts tilsyn med nyheder på sin platform, annoncerede Facebook i sidste uge. Check Your Fact er et datterselskab af The Daily Caller, den højrebenede nyhedsudbyder, der er grundlagt af Fox News-vært Tucker Carlson.

Klimaforskere og fortalere er bekymrede for, at det nye partnerskab betyder, at klimeartikler vil blive bagatelliseret på Facebook.

Klimahistorierne udgivet af The Daily Caller skaber et falskt indtryk af sikkerhedsniveauet omkring menneskelig forårsaget global opvarmning inden for klimavidenskabsfeltet, sagde Susan Joy Hassol, direktør for den videnskabelige opsøgende non-profit gruppe Klimakommunikation, der fungerer som et projekt af Aspen Global Change Institute i Basalt, Colorado. Især The Daily Caller har mestret en form for delvis sandhed, der fortæller, at det ikke er teknisk forkert, men som heller ikke giver det fulde billede, sagde hun.

Du kan virkelig vildlede mennesker uden direkte løgn, og på en måde, der er farligere, sagde hun. Du kan ikke t bevise det forkert; du kan ikke sige, hvad de har sagt, er unøjagtigt, at det sa lyver; du kan ikke sige noget af det. Så ville nogen være nødt til at sige det true true true s sandt godt, det er ikke sandt, fordi det er ikke hele sandheden.

Carlson grundlagde The Daily Caller med Neil Patel, tidligere chefpolitisk rådgiver for vicepræsident Dick Cheney. Mange af dens historier er produceret af personalet i Daily Caller News Foundation, der modtager finansiering fra Charles Koch Foundation, samt en række andre konservative fonde, der finansierer grupper, der angriper klimavidenskab.

Kontroller, at din kendsgerning ejes 100% af The Daily Caller, og dens arbejde fremmes rutinemæssigt af nyhedsorganisationen. Mens det er redaktionelt uafhængigt og har sit eget personale, modtager Check Your Fact finansiering fra både The Daily Caller og Daily Caller News Foundation, ifølge virksomheden.

Joel Kaplan, en vicepræsident på Facebook og en tidligere hjælpemiddel i Det Hvide Hus til præsident George W. Bush, pressede på for, at virksomheden skulle samarbejde med The Daily Caller i cirka et år, rapporterede The Wall Street Journal sidste år. Kaplan, der er en allieret af højesteret, Brett Kavanaugh, har søgt ændringer på Facebook midt i klager fra nogle konservative over, at virksomheden er partisk imod dem.

Check Your Fact er en af ​​kun seks organisationer, som Facebook i øjeblikket lister som faktakontrollere i USA. De andre inkluderer Pulitzer-prisvindere såsom Associated Press og PolitiFact. Alle faktakontrollerne har bestået en vurderingstest implementeret af Poynter Institute s International Fact-Checking Network.

Facebook oprettede sin faktakontroloperation som et svar på omfattende kritik af, at platformen ofte bruges til at sprede forkert information. Rusland udnyttede Facebook i valget i 2016 for at sprede splittelser og falske oplysninger til offentligheden. Platformen er stadig hjemsted for en række klimafornægtelsesgrupper, der bruger den til at sprede falskheder om klimavidenskab.

Det sociale mediefirma giver sine faktakontrollere en enorm magt til at reducere antallet af seere, der kan se nyheder i deres feeds.

"Hvis en faktachecker bedømmer indholdet som falskt, vises det lavere i News Feed, " hedder det på Facebook-fakta om siden. "Dette reducerer antallet af mennesker, der ser det markant."

Facebook svarede ikke på anmodninger om kommentar til, hvordan nøjagtigt det nye partnerskab med Check Your Fact vil fungere.

“Vi er fair”

David Sivak, redaktør hos Check Your Fact, sagde, at organisationen ikke har en redaktionel holdning til global opvarmning.

”Vi har ikke en redaktionel holdning til klimaændringer eller noget andet emne for den sags skyld, ” skrev han som svar på spørgsmål. ”Vi er faktakontrollere, og vi tager vores troværdighed på alvor. Se gennem nogen af ​​artiklene Kontroller, at din fakta er offentliggjort i de sidste to år, og det ser du hurtigt. Vi er retfærdige og giver altid læseren et komplet billede. ”

Kontroller din fakta for nylig kontrollerede præsident Trumps forkerte erklæring om, at vindmøller forårsager kræft.

Mens webstedet mærkede påstanden som falske - og citerede kræfteksperter, der sagde så meget - citerede den også National Wind Watch, en anti-vindergruppe, der organiserer og kæmper mod vindmøller i hele landet. En talsmand for den gruppe hævdede, at præsidenten var korrekt; han sagde, at møller forårsager mangel på søvn og stress, hvilket kan føre til kræft.

I marts gav Check Your Fact tillid til senatets majoritetsleder Mitch McConnells påstande om, at den grønne nye aftale ville koste mere end hver dollar, som den føderale regering har brugt i sin historie. Republikken Kentucky og Check Your Fact var afhængig af en enkelt undersøgelse produceret af en konservativ tænketank, American Action Forum.

Men forfatteren af ​​denne undersøgelse har erkendt, at dens beregning af en $ 93 billioner prislapp i bund og grund er et gæt, da Green New Deal i øjeblikket er en vag opløsning. E&E News har rapporteret om, hvordan American Action Forum er forbundet med et net af konservative grupper, der finansierer politiske angreb gennem ikke-afslørede donorer, og som er blevet finansieret af interesser med lobbyvirksomhed i fossil brændstof i modsætning til miljøbestemmelser ( Climatewire, 1. april).

Fremhæv skeptikere

Daily Caller på sin side har en lang historie med at give sine læsere indtryk af, at klimavidenskab stort set er en politisk kamp snarere end en streng videnskabelig undersøgelse. Den angriber regelmæssigt mainstream-nyhedssteder for deres rapportering om klimavidenskab, og i stedet forstærker de konservative tænketanke og skeptiske republikanere og det lille antal klimaforskere med legitime akademiske legitimationsoplysninger. Dens klimarapportering fokuserer på tvivl og fremhæver data, der antyder, at klimaproblemer fra verdens førende videnskabsbureauer og organisationer er forkerte.

Lige denne uge offentliggjorde nyhedsorganisationen et stykke, der betvivlede nøjagtigheden af ​​klimamodeller. Stykket hævdede, at "mange klimaforskere er skeptiske over for den ekstreme opvarmning, der er forudsagt af næste generation af klimamodeller." Artiklen citerede et par skeptiske forskere, men prøvede ikke den langt større række forskere, der har vist, at klimaforudsigelser fra tidligere år har haft holdt op til faktiske observationer. Forskere er stort set tillid til klimamodeller, selv når de søger at forbedre deres prognoser for fremtidige forhold.

Faktisk frigav American Meteorology Society en erklæring om klimaændringer, der inkluderede ros for nøjagtigheden af ​​klimamodeller.

”Klimamodeller gentager med succes den globale opvarmning i det tyvende århundrede, og de er enige om, at der kan forventes yderligere opvarmning og andre globale og regionale ændringer i dette århundrede, ” lyder det i erklæringen.

Sidste efterår, da Trump-administrationen frigav den nationale klimavurdering, trampede The Daily Caller en række overskrifter, der indrammede rapporten som et kontroversielt, politisk dokument - snarere end et, der blev udarbejdet gennem årene gennem Obama- og Trump-administrationerne, og som var afhængig af snesevis af peer-reviewede undersøgelser. Den nationale klimavurdering blev produceret af 300 forskere på tværs af 13 føderale agenturer og blev gennemgået af de nationale akademier for videnskab, teknik og medicin.

The Daily Caller s rapporter om den nationale vurdering fokuserede på klimaskeptikere, der har været kritiske over for det større felt inden for klimavidenskab i årevis.

I en af ​​de første beretninger om rapporten stolede nyhedsorganisationen på forskeren fra University of Colorado, Roger Pielke Jr., som mener, at mennesker bidrager til klimaændringer, men stiller spørgsmålstegn ved opvarmning og ekstreme vejrbegivenheder.

EMBARRASSING : KLIMATEKSPERT forklarer, hvad der er galt med det hvide hus S NYE KLIMARAPPORT, Den daglige opkalder sagde.

Efter at rapporten blev frigivet, fortalte præsident Trump reportere fra Axios, mens han lavede en bølgebevægelse med hånden, at klimaet går op og ned.

Er der klimaændringer? Ja. Vil det vende tilbage sådan, mener jeg, vil det ændre sig tilbage? Sandsynligvis sagde Trump.

Nyhedssteder rundt om i verden korrigerede Trumps fejlinformation. The Daily Caller fandt en anden vinkel: REPORTERER PRESSE TRUMP OM GLOBAL VARME, HAN SVARER MED FAKTA.

Kerne af tvivl

Et hyppigt mål for The Daily Caller s rapportering er klimaforsker Michael Mann fra Pennsylvania State University i State College. Han sagde, at han var foruroliget over at høre, at Facebook giver forretningen en meget bredere platform, hvorpå man kan angribe klimavidenskab.

Det er virkelig foruroligende at høre, at Facebook, der allerede er kendt for at være en tvivlsom organisation med en etisk udfordret administrerende direktør, samarbejder med Daily Caller, som i det væsentlige er en Koch Brothers frontgruppe, der nægter at ændre klimaændringene, der er udpeget som et medieudbud, sagde han. Hvis de undlader at ophøre med og afstå fra at outsourcere deres fact-kontrol til denne dårlige tro, dagsorden-drevne afsætningsmulighed, vil de have alvorlige konsekvenser.

Hassol, klimakommunikationseksperten, sagde at allowing a et mareridt. et tilladt The Daily Caller-netværk og tjekke din faktum at have tilsyn med nyheder på en platform, der er berygtet for at sprede falske oplysninger.

Hun var bekymret for, at platformen kunne spille en vigtig rolle i at fremhæve klimausikkerheden.

Alt, hvad de skal gøre, er at introducere en kerne af tvivl. Det har været playbook, sagde hun. De behøver ikke bevise noget. Alt hvad de skal gøre er at skabe tvivl og lade folk stille spørgsmålstegn.

Genoptrykt fra Climatewire med tilladelse fra E&E News. Copyright 2019. E&E leverer vigtige nyheder til fagfolk inden for energi og miljø på www.eenews.net

  • Læs mere...